Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | Moravskoslezský kraj

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Celý článek

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Pohornická krajina Karvinska změní image

18. 07. 2019 | Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj představil koncepci řešení tohoto území. Zdroj: https://www.msk.cz/cz/rozvoj_kraje/pohornicka-krajina-karvinska-zmeni-image--moravskoslezsky-kraj-predstavil-koncepci-reseni-tohoto-uzemi-130856/      

Nemovitosti – Uhelné regiony – výzva V

16. 07. 2019 | ČR

Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci programu OP PIK dnes vyhlásilo výzvu zaměřenou na modernizaci zastaralých a technicky nevyhovujících budov pro…

Zdeněk Karásek: Projekty zařazené do RE:STARTu musejí být v souladu s prioritami Moravskoslezského kraje

10. 07. 2019 | Moravskoslezský kraj

Byl jste jmenován zmocněncem hejtmana pro RE:START a Uhelnou platformu. Proč tato pozice vznikla a co si od této práce…

Obyvatelům MS kraje se bude díky RE:STARTU lépe dýchat

04. 07. 2019 | Moravskoslezský kraj

Prostřednictvím RE:STARTu se podařilo pro uhelné regiony vyjednat vyhlášení výzvy na snížení emisí ze zařízení, která se podílejí na nadlimitní…

Projekty RE:STARTu budou provázány s připravovanou strategií kraje

26. 06. 2019 | Moravskoslezský kraj

Vláda České republiky 17. července napoprvé schválila aktualizovaný, v pořadí už třetí Akční plán Strategie hospodářské restrukturalizace Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského…

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.