Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | Moravskoslezský kraj

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Celý článek

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Vyhlášení 2. veřejné soutěže programu TREND – podprogram 2 „Nováčci“

05. 12. 2019 | ČR

vyhlašovatel - Ministerstvo průmyslu a obchodu administrátor - Technologická agentura ČR Lhůta pro podání návrhů projektů - 5. 12. 2019…

Aby byly peníze na život po uhlí, podepsal Moravskoslezský kraj Görlitzkou deklaraci

04. 12. 2019 | Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj s dalšími 13 uhelnými regiony v Evropě podepsal Görlitzkou deklaraci. Společně v ní apelují na Evropskou komisi, aby…

RE:START ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu realizuje seminář k soutěži v programu The Country for the Future přímo ve strukturálně postiženém kraji

02. 12. 2019 | Čechy

Účelem semináře je seznámit potenciální uchazeče o dotaci v 1. veřejné soutěži programu The Country for the Future, Podprogramu 3 „Inovace…

Ústecký kraj sází na vodík

19. 11. 2019 | Ústecký kraj

„Chemie a energetika byly vždy pilíře ekonomiky Ústeckého kraje, tahouni inovací. I nyní na nich stavíme a do popředí zájmu…

Zástupci Ústeckého i Karlovarského kraje prezentovali na 6. setkání uhelných regionů v Bruselu

24. 10. 2019 | ČR

Za Ústecký kraj vystoupil 1. náměstek hejtmana Martin Klika, který představil vizi regionu a konkrétní rozvojové projekty. Jeho prezentace k nahlédnutí…

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.