V Ústí nad Labem by se mohla testovat auta bez řidiče

11. 04. 2017 | Ústecký kraj

V ulicích Ústí nad Labem by se brzy mohla testovat auta bez řidiče. Město a region tak směřují k odvážné vizi stát se centrem výzkumu a vývoje autonomních řídících systémů a chytré mobility.

Celý článek

Od konce února běží v krajském městě projekt spolupráce Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) a společnosti Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Nově by podle chystaného projektu Smart Zone mohly v Ústí nad Labem probíhat také testovací jízdy aut bez řidiče. Vyplynulo to ze společné schůzky primátorky města Věry Nechybové, ministra dopravy Dana Ťoka, zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriely Nekolové, ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička a dalších aktérů.
Pro testování aut bez řidiče se diskutovaly hned tři varianty – jako nejpravděpodobnější se momentálně jeví testování autonomního řízení v reálném provozu ve vymezené oblasti města Ústí nad Labem.

 
V Česku by šlo o ojedinělý a pilotní projekt, který má výrazný nadregionální dopad. Inspiraci a zkušenosti už nyní můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva minibusy,“ říká primátorka města Věra Nechybová.

 
Testování tzv. aut bez řidiče v našem kraji je pro region obrovskou příležitostí pro modernizaci ekonomiky. Proto jsme také tento záměr zařadili do Akčního plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského kraje, který bude v červnu letošního roku projednávat vláda,“ vysvětluje předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje a zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriela Nekolová. „Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem,“ oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

 
Pilotním projektem, který v Ústí nad Labem rozběhlo koncem února Inovační centrum Ústeckého kraje, je spolupráce na vývoji systémů autonomního řízení mezi globálním dodavatelem dílů a systémů pro automobilový průmysl společností Valeo a v regionu působícími univerzitami UJEP a ČVUT.

 
Projekt v této fázi spočívá v anotování (popisování) videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost pro až 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi,“ dodává ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.

 
Přínos potvrzuje i ministr dopravy Dan Ťok: Česká republika patří mezi významné výrobce automobilů. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel,řekl Ťok.
Dne 19. 4. 2017 se chystá na půdě ústeckého magistrátu další schůzka, a to již i se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí nad Labem.

 

Ondřej Klein, Inovační centrum Ústeckého kraje

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Ostravská univerzita dostane díky RE:STARTU přes miliardu korun

04. 10. 2018 | Moravskoslezský kraj

„Znovu se ukázalo, že RE:START nejsou jen planá slova, ale konkrétní činy. Tentokrát se podařila investice do vzdělávání, a o…

RE:START přinesl investice do vysokých škol

04. 10. 2018 | ČR

Tisková zpráva MŠMT: OP VVV podpoří vysoké školy ve strukturálně postižených regionech více než 2 miliardami Praha, 27. září 2018…

Do konce roku budou přiděleny tři miliardy korun

26. 09. 2018 | ČR

„Předpokládáme, že ke konci letošního roku budeme mít zcela splněno dvanáct opatření. Momentálně se finalizují parametry výzev, které budou vyhlášeny…

RE:START schválen, více se do něj zapojí samotné kraje

05. 09. 2018 | ČR

„Výzvy jsou určeny pro všechny tři kraje. Jaké bude konečné rozdělení peněz mezi jednotlivé kraje, záleží hlavně na aktivitě subjektů…

Doprava, která neznečišťuje životní prostředí - i to může být realita Mostu!

02. 09. 2018 | Ústecký kraj

To, že je ve vodíku a vodíkové dopravě skrytý velký potenciál si už začíná svět velmi dobře uvědomovat, a to…

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.