V Ústí nad Labem by se mohla testovat auta bez řidiče

11. 04. 2017 | Ústecký kraj

V ulicích Ústí nad Labem by se brzy mohla testovat auta bez řidiče. Město a region tak směřují k odvážné vizi stát se centrem výzkumu a vývoje autonomních řídících systémů a chytré mobility.

Celý článek

Od konce února běží v krajském městě projekt spolupráce Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) a společnosti Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Nově by podle chystaného projektu Smart Zone mohly v Ústí nad Labem probíhat také testovací jízdy aut bez řidiče. Vyplynulo to ze společné schůzky primátorky města Věry Nechybové, ministra dopravy Dana Ťoka, zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriely Nekolové, ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička a dalších aktérů.
Pro testování aut bez řidiče se diskutovaly hned tři varianty – jako nejpravděpodobnější se momentálně jeví testování autonomního řízení v reálném provozu ve vymezené oblasti města Ústí nad Labem.

 
V Česku by šlo o ojedinělý a pilotní projekt, který má výrazný nadregionální dopad. Inspiraci a zkušenosti už nyní můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva minibusy,“ říká primátorka města Věra Nechybová.

 
Testování tzv. aut bez řidiče v našem kraji je pro region obrovskou příležitostí pro modernizaci ekonomiky. Proto jsme také tento záměr zařadili do Akčního plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského kraje, který bude v červnu letošního roku projednávat vláda,“ vysvětluje předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje a zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriela Nekolová. „Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem,“ oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

 
Pilotním projektem, který v Ústí nad Labem rozběhlo koncem února Inovační centrum Ústeckého kraje, je spolupráce na vývoji systémů autonomního řízení mezi globálním dodavatelem dílů a systémů pro automobilový průmysl společností Valeo a v regionu působícími univerzitami UJEP a ČVUT.

 
Projekt v této fázi spočívá v anotování (popisování) videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost pro až 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi,“ dodává ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.

 
Přínos potvrzuje i ministr dopravy Dan Ťok: Česká republika patří mezi významné výrobce automobilů. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel,řekl Ťok.
Dne 19. 4. 2017 se chystá na půdě ústeckého magistrátu další schůzka, a to již i se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí nad Labem.

 

Ondřej Klein, Inovační centrum Ústeckého kraje

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Jak má stát pomoci strukturálně postiženým krajům?

13. 06. 2018 | ČR

Lepší nemocnice, modernější školy, řešení starých průmyslových areálů, dotace na podnikatelské nemovitosti, obnovu památek nebo podporu nízkoemisní dopravy. Akční plán…

RE:START je vzorem pro restrukturalizaci uhelných regionů v celé Evropě

07. 06. 2018 | ČR

Cílem konference bylo společně projednat realizaci a aktualizaci Akčního plánu, který umožní strukturálně postiženým regionům čerpat další finanční prostředky z národních…

NOVÉ INFORMACE K VÝZVÁM PRO VYSOKÉ ŠKOLY

01. 06. 2018 | Čechy

Upozorňujeme zájemce o podporu z aktuálně vyhlášených specifických výzev OP VVV na skutečnost, že MŠMT prodloužilo termín pro předkládání žádostí…

Martin Navrátil: Smyslem naší práce je konkurenceschopný region úspěšných a spokojených lidí

25. 05. 2018 | Moravskoslezský kraj

Důležitou novinkou jsou prognózy trhu práce. „Potřebujeme vědět, kolik zaměstnanců a v jakých oborech zde bude potřeba za pět let…

BUDOUCNOST BEZ UHLÍ JE DALEKO, EVROPA BY SE NA NI ALE MĚLA PŘIPRAVOVAT UŽ TEĎ

24. 05. 2018 | ČR

Seminář představil možnosti strukturální změny regionů ovlivněných těžbou hnědého uhlí a především závěrečnou zprávu česko-německé expertní skupiny tvořené zástupci energetických…

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.